Ważne dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy Krzeszowice
- kategoria:
- Aktualności
Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,
w związku ze zbliżającym się okresem rozliczeniowym w zakresie sprawozdawczości, dotyczącej opłat za korzystanie ze środowiska, opłaty produktowej oraz gospodarki odpadami przypomina, że:
1. Do 15 marca 2022 roku należy złożyć w formie elektronicznej w systemie BDO rejestr-bdo.mos.gov.pl za 2021 rok:
• sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.
Informacje dot. sprawozdania w tym instrukcje jak wypełnić sprawozdanie przez wytwórców odpadów znajdują się na stronie www.malopolska.pl/zbiorcze.
• sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi.
Informacje dot. sprawozdania oraz naliczania opłat, w tym instrukcje, jak wypełnić sprawozdanie w BDO, znajdują się na stronach:
www.malopolska.pl/produktowa - w zakresie opakowań,
www.malopolska.pl/produkty - w zakresie produktów, tj. opony, oleje, preparaty smarowe,
www.malopolska.pl/baterie - w zakresie baterii i akumulatorów,
www.malopolska.pl/sprzet - w zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
www.malopolska.pl/reklamowki - w zakresie toreb na zakupy z tworzyw sztucznych, objętych opłatą recyklingową,
www.malopolska.pl/pojazdy - w zakresie zapewnienia sieci zbierania pojazdów.
2. Do 31 marca 2022 roku należy złożyć do urzędu marszałkowskiego za 2021 rok:
• Wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat.
Informacje dot. sprawozdania, w tym wzór formularza i stawki opłat, znajdują się na stronie www.malopolska.pl/srodowisko.
Ponadto informujemy, że:
• informacje dot. rejestru BDO znajdują się na stronie www.malopolska.pl/rejestr.
• Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy z zakresu BDO prowadzi bezpłatne szkolenia online https://bdo.mos.gov.pl/terminarz-szkolen/ oraz przygotował instrukcje w formie filmików i plików pdf. https://bdo.mos.gov.pl/instrukcje-krok-po-kroku-system-bdo/.
3. Do 31 stycznia każdego roku, w przypadku wykorzystywania wyrobów zawierających azbest, należy złożyć do urzędu marszałkowskiego: Informację o wyrobach zawierających azbest. Wzór informacji znajduje się w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 roku w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania
i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, a także w plikach do pobrania na stronie internetowej: www.malopolska.pl/azbest. Wspomniana informacja podlega corocznej aktualizacji
w terminie do 31 stycznia każdego roku, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia. Informację sporządza się w 2 egzemplarzach:
• jeden przedkłada się w formie pisemnej właściwemu organowi,
• drugi przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Jeżeli wyroby zawierające azbest zostały usunięte, natomiast stosowna informacja zawierająca ilość posiadanych i przekazanych do unieszkodliwienia wyrobów, nie została wysłana do odpowiedniego organu, należy niezwłocznie dosłać brakujący dokumenty w wersji papierowej na adres korespondencyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego lub za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP, wypełniając załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 roku w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.
Informacje dot. właściwego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest znajdują się na stronie internetowej: Baza azbestowa https://bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/jak-usunac-azbest.